Op weg naar Scandinavië - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Lotte - WaarBenJij.nu Op weg naar Scandinavië - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Lotte - WaarBenJij.nu

Op weg naar Scandinavië

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

25 Maart 2012 | Denemarken, Kopenhagen

Dag allemaal,

Samen met mijn moeder ben ik een week in Noord-Duitsland en Denemarken, op studiereis voor haar werk. Mijn eerste kennismaking met Scandinavië!

We zijn onze reis begonnen met een bezoek aan Hamburg, de tweede stad van Duitsland. Hamburg is hip. Het oude havengebied is prachtig opgeknapt. Mooie pakhuizen in de voor deze regio kenmerkende stijl van rode baksteen, daartussen veel kanalen, restaurants, cafés en zelfs een theater van Joop van de Ende. Ook de binnenstad heeft prachtige gebouwen, zoals het Rathaus. En niet te vergeten winkels, heel veel winkels. Naast vervoer over water is in Hamburg ook een andere vorm van vervoer belangrijk: vliegen. Aan de rand van de nieuwe haven bevinden zich de fabrieken van Airbus. Helaas was een rondleiding door de fabrieken niet mogelijk, maar we zijn wel even gaan kijken op de plek waar de spotters staan, gewapend met telelenzen, wachtend tot de volgende testvlucht voorbij komt.

Zaterdag ging de wekker al om 6 uur. We moesten op tijd vertrekken om naar de boot te gaan die ons naar Helgoland zou brengen, een stukje Scandinavië in Duitsland. Dit eiland, dat vroeger tot Denemarken behoorde, bevindt zich op zo’n 2,5 uur varen van de kust en is daarmee een 'Hochseeinsel', het ligt op volle zee. Na het aangename weer dat we vrijdag in Hamburg hadden waren we voorbereid op een zonnige dag. Zonnebril op, zomerjas aan, zonnebrand mee. Viel dat even tegen… Waar de rest van Duitsland waarschijnlijk heeft kunnen BBQ’en in de tuin liepen wij rond in amper 5 graden. Het eiland en de zee waren gehuld in een dikke laag mist. Van de kust met rode kliffen en vogels waar het eiland om bekend staat, was jammergenoeg niet veel te zien.

Vandaag zijn we aangekomen in Denemarken, op naar de belangrijkste bestemming van deze week: Kopenhagen!

Veel groetjes,
Lotte

• 25 Maart 2012 - 20:56

Jesper:

Ik zag toch nog een stukje rode klif in de mist. Ja, dat heb je met Scandinavië (en Duitsland): het wee zit niet altijd mee. Zo stond ik eens op een berg om van het uitzicht te genieten: maar helaas dichte mist.
    Veel plezier nog!

• 26 Maart 2012 - 16:28

Brugt:

Hoi Lotte en Gradie
    We hoorden al van Frans dat jullie op weg waren naar Denemarken. Veel plezier en ja hier zitten we het hele weekend en vandaag lekker in de zon.
    Groetjes Brugt en Angela.