De wonderlijke wereld van Yellowstone - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Lotte - WaarBenJij.nu De wonderlijke wereld van Yellowstone - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Lotte - WaarBenJij.nu

De wonderlijke wereld van Yellowstone

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

08 Juli 2011 | Verenigde Staten, Cody

Dag allemaal,

Bij gebrek aan internet heeft het even geduurd voordat ik weer een verslag kon plaatsen. In de lodges binnen Yellowstone National Park wordt geen internet aangeboden. Dan dus maar even gebruik maken van de Wifi bij een restaurant in Cody.

Dinsdag was onze eerste kennismaking met het oudste nationale park van de VS. Op het eerste gezicht lijkt Yellowstone niet zo bijzonder, op de mooie bergen, dennen en riviertjes na natuurlijk. Maar schijn bedriegt. In werkelijkheid bevinden we ons nu op de krater van een vulkaan. De aardkorst is hier zo dun dat er allerlei geothermische activiteit aan de oppervlakte komt. Het park is rijk aan duizenden geisers en hot springs. Overal ontdek je iets nieuws. Ben je aan het wandelen, passeer je ineens een plekje waar warme stoom uit de grond komt, een bad met pruttelende modder, of whirpools met water in de meest uiteenlopende kleuren: van feloranje tot azuurblauw. En niet te vergeten de altijd aanwezige zwavellucht (pa, ik zal nooit meer klagen over je gekookte eieren).

Dinsdag gingen we als eerste naar de bekendste geiser van het park, genaamd Old Faithful. Dit is de enige geiser waarvan men de eruptie vrij nauwkeurig van kan voorspellen. De tijd werd aangekondigd in het visitor center en toen het bijna zover was had een enorme menigte zich verzameld rondom de geiser. Het was het wachten absoluut waard. Eerst kwam er stoom uit de grond, en langzaam begon de geiser water te spuiten: steeds hoger en harder.

Toen we ‘s middags naar ons eerste lodge in het park gingen (in Mammoth Hot Springs) hadden we een bijzondere ontmoeting met een inwoner van Yellowstone: een bizon! Meneer stond te grazen langs de weg en besloot het gras aan de andere kant eens te gaan proberen. Het gevolg: een file aan fotograferende automobilisten. We hadden geluk, want de bizon wandelde vlak langs onze auto om zijn weg te vervolgen. Wat een prachtig groot beest, heel bijzonder om van zo dichtbij te zien! Later hebben we er nog een aantal gezien, maar niet meer zo dichtbij als deze keer.

Donderdag vertrokken we uit Mammoth om het volgende deel van het park te ontdekken. Na een prachtige route over hoge bergpassen kwamen we aan in het hart van het park om de plek te bezoeken waaraan de Yellowstone haar naam dankt: de rivier en de uitgesleten canyon van gele steen. De route voert langs een aantal prachtige uitzichtspunten waar de twee watervallen te zien zijn (Upper en Lower Falls). Ook hebben we een trail gevolgd naar de voet van Lower Falls. Een flinke wandeling, vooral de weg terug was een pittige klim, maar het was de moeite waard! Ook hebben we donderdag weer twee dieren gespot: een coyote en een groot hert langs de weg.

Vandaag zijn we in het cowboysstadje Cody, zo’n 3 uur rijden vanaf Yellowstone National Park. Hierover volgt de volgende keer uitgebreid verslag!

Veel groetjes,
Lotte

• 09 Juli 2011 - 07:06

Gradie:

Hoi Lotte en Marina,
    wat een mooi verslag en een prachtige foto's. Geweldig. We kijken uit naar het volgende verhaal.
    Heel veel groeten uit Puiflijk.

• 09 Juli 2011 - 10:56

Martha Postnl:

hoi Lotte ik hoorde van je vader dat je een site had.
    Ik heb je verslag gelezen en wat een prachtige foto's nog een fijne vakantie groetjes Martha
    (heel wat anders dan postbezorgen haha)

• 11 Juli 2011 - 11:45

Chantal Hol:

Hoi Lotte,
    Je moeder wees me op je site en ik vind dat je een erg mooie reis aan het maken bent, geweldig!

Heel veel reisavontuur gewenst!

Groeten,
    Chantal